مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» جزييات دوازدهمين جشن خانه موسيقي تشريح شد

 

 

دوازدهمين جشن خانه موسيقي از 17 تا 20 مهر ماه به ياد زنده يادان محمد نوري، اولين و ثمين باغچه‌بان و عطاءالله جنگوك در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در نشست خبري كه صبح امروز- 5 مهر ماه - در خانه موسيقي برپا شده بود، محمد سرير- رييس هيات مديره خانه موسيقي ـ درباره فلسفه برپايي اين جشن توضيح داد: خانه موسيقي طي سال‌هاي اخير سعي كرده به شكلي تخصصي با تمام محدوديت‌هايي كه بر سر راه موسيقي وجود دارد قدم‌هايي بردارد؛ لذا اين نگاه در عرصه برپايي جشن‌هاي خانه موسيقي نيز اهميت دارد.

او اضافه كرد: طي سال‌هاي گذشته به جاي آن كه قدم‌هاي بلندي برداريم بيشتر وقت ما صرف تثبيت كارها و برنامه‌هايمان شد و شايد در اين مسير محدودتر حركت كرديم، اما همچنان اين نگاه براي ما وجود دارد كه به شكلي تخصصي در اين جشن برنامه‌هاي موسيقي را پيگيري كنيم و اين ايده را به سمت اجرا پيش ببريم.

او با تاكيد بر اهميت موسيقي نسل جوان خاطرنشان كرد: خانه موسيقي در اين مسير مي‌تواند راهگشا باشد و زيرا به لحاظ فني زمينه‌ها را مي‌شناسد و ساخت و كار را مي‌داند. از سوي ديگر ما نيروهاي متخصصي در اختيار داريم و مي‌توانيم از تجربيات گذشتگان بهره بگيريم.

اين آهنگساز تصريح كرد: نسل جوان امروز بايد عاقلانه‌تر حركت كند زيرا آنها نسبت به زمينه‌هاي فرهنگي ناآگاه نيستند و اگر شرايطي پيدا شود افق‌هاي روشني را مي‌توان در اين مسير پيش‌بيني كرد و سعي شده در تمام اين سالها انديشه‌هايي را معرفي و به واسطه آن تجربيات گذشتگان را به نسل جديد توصيه كنيم و الگوهاي متفاوتي را پديدار كنيم. هرچند كه بخشي از اين كار را مسؤولان فرهنگي بايد انجام دهند.

سرير در بخش ديگري از سخنان خود اضافه كرد: قطعا مقوله جشن‌ها و ورود به اين عرصه همراه با توفيقات و مشكلات متعددي است كه مي‌توان طي ساليان سال آنها را مورد ارزيابي قرار داد تا به مرور اصلاح شوند. امسال نيز خوشبختانه با تلاش دوستان موفق شديم اين جشن را در قياس با دوره‌هاي قبل گسترده‌تر برگزار كنيم و عناوين جشن دوازدهم نشانه نگاهي است كه به سمت تعالي در عرصه موسيقي مي‌رود و تمام اين اتفاقات يك نگاه تازه را نويد مي‌دهد.

حميدرضا نوربخش - مديرعامل خانه موسيقي ـ نيز در ادامه اين نشست توضيح داد: هر سال همزمان با سالروز تاسيس خانه موسيقي جشني برپا مي‌شود تا با نگاه به گذشته و با چشم‌اندازي به آينده برنامه‌هاي موسيقي را ارزيابي كنيم. امسال هم از 17 تا 20 مهرماه طي چهار شب برنامه‌هاي متنوعي را درتالار وحدت طراحي كرده‌ايم .

به گفته او، سه روز نخست اين برنامه به اجراي شب‌هاي يادمان سه هنرمند فقيد موسيقي اختصاص دارد و با اجراي گروه‌هايي همسو با آن پيش مي‌رود. در تاريخ 17 مهرماه كه به شب زنده‌ياد «محمد نوري» اختصاص دارد اركستر كلاسيك به رهبري محمد سرير به اجراي قطعاتي از اين هنرمند مي‌پردازد. همچنين 18 مهرماه كه شب «اولين و ثمين باغچه‌بان» نام گرفته، اركستر ويولت به رهبري فرزاد نورشاد و خوانندگي مسعود يكتا و همچنين اركستر آرس‌نووا به رهبري آروين قيطاسي اجراي برنامه خواهند كرد. آخرين شب اين برنامه در تاريخ 19 مهرماه به شب «عطاءالله جنگوك» اختصاص دارد و گروه اركستر آكادميك تهران به رهبري امين سالمي و خوانندگي حميد خزايي به اجراي برنامه‌ مي‌پردازند.

نوربخش ادامه داد: از 15 مهر ماه در بخش جنبي جشن خانه موسيقي نمايشگاه سازهاي سنتي ايران و آثار موسيقي به همت خانه موسيقي در طبقه دوم تالار وحدت برپا مي‌شود و طي آن اغلب شركت‌هاي توليدكننده موسيقي با آثار خود حضور خواهند داشت. خانه موسيقي نيز به همت فروشگاه آواي خانه با سازها و آثارش در اين نمايشگاه شركت مي‌كند، لذا ما از سازندگان ساز نخواسته‌ايم تا آثار خود را در اين مجموعه ارائه كنند.

او درباره قيمت‌گذاري بليت‌هاي اين برنامه نيز توضيح داد: بليت‌ها از 10 هزار تومان تا 25 هزار تومان به فروش مي‌رسد زيرا به عنوان معترضان فروش بليت‌هاي گران‌قيمت تلاش كرديم طي اين برنامه دست به سنت‌شكني بزنيم.

اين خواننده درباره انتخاب گروه‌ها براي اجراي موسيقي طي سه شب يادمان گفت: اين سه شب در راستاي حمايت از گروه‌ها و استعدادهاي جوان شكل گرفته و جزو شعارهاي خانه موسيقي است و از سوي ديگر برنامه‌هاي آنها در پي انتظاراتي است كه اين مجموعه دارد.

او ادامه داد: حال كه يك عده جوان با استعداد و عاشق دور هم جمع شده‌اند، طبيعتا بايد مورد حمايت مجموعه‌هاي فرهنگي همچون خانه موسيقي قرار بگيرند. به ويژه اين كه اين گروه‌ها طي چند سال اخير به صورت مستقل روي پاي خود ايستاده و فعاليت كرده‌اند و خانه موسيقي نيز به بهانه جشن خود اين سه شب را اختصاص به برنامه‌هايي توسط آنها داده است. البته در انتخاب گروه‌ها اولويت ما بر اركسترهاي كلاسيك بوده و به دنبال انتخاب گروه‌هاي سنتي نبوديم.

او درباره مراسم اختتاميه دوازدهمين جشن خانه موسيقي كه در تاريخ 20 مهرماه برپا مي‌شود، گفت: طبق روال هر سال در مراسم اختتاميه به تقدير از پيشكسوتان موسيقي مي‌پردازيم كه امسال اين تقدير به بانوان و موسيقي‌دانان زن اختصاص پيدا كرده است. همچنين برگزيدگان آلبوم سال را در سه بخش آهنگسازي، نوازندگي و خوانندگي معرفي خواهيم كرد و كتاب برگزيده را در حوزه پژوهش ،‌تاليف و آموزش معرفي مي‌كنيم.

نوربخش اعلام اسامي هيات داوران را به روز اختتاميه موكول كرد.

او درباره عدم حضور گروه آوازي تهران كه پيش از اين از برنامه آنها ياد شده بود گفت: متاسفانه به دليل نبود تعدادي از اعضاي گروه و كسالت برخي ديگر از اعضا گروه، ترجيح دادند در جشن خانه موسيقي اجرا نداشته باشد.

مدير عامل خانه موسيقي همچنين درپاسخ به برنامه‌هاي اين مجموعه براي بين‌المللي كردن اين جشن طي سالهاي آينده توضيح داد: قطعا اين برنامه را در دستور كار خود قرار خواهيم داد، اما در حال حاضر امكانات مجموعه محدود است و به ويژه به لحاظ مالي با مشكل مواجه هستيم. حتي برخلاف مذاكراتي كه انجام شد براي گرفتن اسپانسر به نتيجه نرسيديم اما خانه موسيقي تلاش دارد اين جشن را به يك جشنواره تمام عيار تخصصي بدل كند و قطعا در سالهاي آينده برنامه‌هاي متنوع‌تري ارائه خواهيم كرد اما آنچه امروز پيش روي شماست در حد بضاعت فعلي ماست.

محمد سرير نيز در همين رابطه عنوان كرد: ‌بحث برنامه‌هاي بين‌المللي را بايد با نگاه حساس‌تري بررسي كرد و تلاش كنيم هر چه بيشتر در اين عرصه دست به الگوسازي بزنيم. قطعا خانه موسيقي نيز علاقه به دعوت از ميهمانان بين‌المللي و اساتيد اين رشته دارد، اما فعلا اين توانايي را نداريم.

او كه در برنامه شب نوري رهبري اركستر كلاسيك را بر عهده دارد، با اعلام جزييات اين كنسرت بيان كرد: قرار است مروري بر آثار زنده‌ياد نوري داشته باشيم، به ويژه كه موسيقي و شعر مورد توجه ايشان طي نيم قرن گذشته با انديشه‌اي نو از نسلي به نسل ديگر منتقل شده است و جاي خالي ايشان به شدت احساس مي‌شود.

او ادامه داد: اين كارها به دلايل متعدد داراي وجوه عالي و لايه‌هايي است كه مي‌توان هر بار چيز جديدي را از خلال آن پيدا كرد به همين دليل سه خواننده برجسته در حوزه موسيقي ملي و جهاني را در نظر گرفتيم تا اين برنامه را با حضور آنها اجرا كنيم.

محمد تقدسي ، رشيد وطن‌دوست و محمدرضا صادقي سه هنرمندي هستند كه به گفته سرير از شاگردان و نزديكان زنده‌ياد نوري محسوب مي‌شوند. اين افراد يك نوع گرايش ، علاقه‌مندي و حسي نزديك نسبت به زنده‌ياد نوري داشته‌اند و به نوعي با انديشه‌هاي پشت اين آثار ارتباط نزديكي دارند تا اين اجرا براي شنوندگان دلپذيرتر انجام شود.

او درباره قطعاتي كه براي اين برنامه در نظر گرفته شده نيز گفت: ‌يك بخش از برنامه به اجراي 14 قطعه از كارهاي اجرا شده زنده ياد نوري اختصاص دارد و دو قطعه نيز از كارهاي جديدي است كه در زمان هيات ايشان ضبط شده بود اما امكان اجراي آن فراهم نشد و ايشان همواره دوست داشتند اين كارها توسط شاگردانشان اجرا شود.

او با معرفي اين دو قطعه توضيح داد: قطعه «همان بودي كه مي‌گفتي» با شعري از افشين يداللهي براي شخص نوري نوشته شده است و نگاهي به فعاليت‌هاي ايشان دارد. قطعه «به خاطر پرنده» نيز با شعري از حميد مصدق از ديگر بخش‌هايي است كه در اين برنامه اجرا خواهد شد.

نوربخش در پايان اين نشست درباره انتخاب آلبوم‌ها و كتاب‌هاي برگزيده سال موسيقي گفت: آلبوم‌ها از ميان 90 اثر و كتاب را از ميان 150 اثر مكتوب انتخاب كرده‌ايم.

سرير نيز در همين رابطه تاكيد كرد: اين آمار بسيار اميدواركننده است به خصوص كه ناشران اين حوزه بدون هرگونه پشتوانه‌اي حركت مي‌كنند و اين حمايت فرهنگي قطعا در كارشان تاثيرگذار خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:جشن خانه موسيقي, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب