مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» استاد شجریان: جوانان از «شوق نامه» درس بگيرند در برابر هنر همايون انگشت به دهان ماندم

 

 

 

آلبوم موسيقي «شوق نامه» با صداي همايون شجريان و همراهي گروه «عبدالقادر مراغي» و محمدرضا درويشي شامگاه گذشته (27 شهريور) در تالار «شهناز» خانه‌ي هنرمندان ايران رونمايي شد.

 

به گزارش ايسنا، اين مراسم با نمايش بخش‌هايي از فيلم مستند پروژه «شوق نامه» آغاز شد، كه قسمت‌هايي از اين مستند به سخنان محمدرضا شجريان درباره ويژگي‌ آلبوم «شوق نامه» اختصاص داشت.

استاد آواز ايران در بخشي از اين فيلم مستند بيان كرد: از دو سال قبل همايون خيلي مختصر راجع به «شوق نامه» با من صحبت كرده بود و مي‌دانستم كه در حال تمرين براي اين آلبوم است، اما وقتي او راجع به قطعات با من صحبت كرد فهميدم قطعات به گونه‌اي هستند كه جايي براي نفس كشيدن خواننده وجود ندارد. با خود گفتم «چرا عبدالقادر مراغي» اين چنين كرده و از صداي خواننده به عنوان ساز استفاده كرده است؟

محمدرضا شجريان ادامه داد: به همايون گفتم در اين باره با محمدرضا درويشي صحبت كن. ديگر خبري نداشتم تا اينكه يك روز همايون از من خواست قطعات را گوش كنم و كار ميكس آنها را بر عهده بگيرم.

او با بيان اينكه پس از شش ساعت دو قطعه‌ي آلبوم را ميكس كرده است افزود: در هنگام ميكس متوجه شدم «شوق نامه» ويژگي‌هايي دارد كه تا به حال در هيچ اثر موسيقي به آن برنخوردم. بنابراين تصميم گرفتم ميكس اثر را تا آخر، خود بر عهده گيرم.

وي تصريح كرد: براي توصيف اين آلبوم نمي‌توانم مثالي بياورم. در اين موسيقي نشاني‌هايي وجود دارد كه 600 سال از آنها دور بوديم. به هر حال اين موسيقي براي مخاطب خاص است و اثري است از عبدالقادر مراغه‌اي كه با فرم و نت بازي مي‌كند.

استاد آواز ايران با بيان اينكه «شوق نامه» مرا شگفت زده كرد و به درون خود كشيد درباره فرزندش گفت: كاري كه همايون، اين فرزند خلف آواز انجام داده باعث شده به عنوان پدرش در برابر هنر او انگشت به دهان بمانم. همايون نشان استعداد استثنايي در آواز دارد. او ريتم را بسيار دقيق درك كرده و سال‌هاست نمي‌بينم هيچ خواننده‌اي اين گونه بخواند.

شجريان ضمن ابراز خرسندي از انتشار اين آلبوم متذكر شد: شايد بعضي كارشناسان كه پايبند رديف كنوني هستند نسبت به اين اثر واكنش نشان دهند؛ چرا كه در تخصص آنها نيست. همچنين شايد بعضي فكر كنند اين آلبوم داراي موسيقي تركي استامبولي است، ولي بعدها مي‌فهمند اين همان موسيقي ايراني است و تنها در فرم تفاوت دارد.

او با تاكيد بر اينكه اين فرم موسيقي در جهان غريبه است؛ به جوانان توصيه كرد از اين اثر درس بگيرند.

شجريان در پايان سخنانش ويژگي ديگر اين آلبوم را نه غمناك و نه شاد بودن آن برشمرد و افزود: «شوق نامه» مخاطب را در يك حال و هوا نگه مي‌دارد و شايد خاطره‌اي ارزشمند را براي او تداعي كند.

پس از پخش اين مستند، محمدرضا درويشي كه سرپرستي گروه 11 نفره‌ي عبدالقادر مراغي را بر عهده داشته است، با تشويق حاضران به سن فراخوانده شد تا لحظاتي درباره‌ي آلبوم «شوق نامه» صحبت كند.

درويش در ابتداي سخنانش مطرح كرد: به جشن تولد «شوق نامه» خوش آمديد. «شوق نامه» يكي از دشوارترين و مهم‌ترين پروژه‌هاي موسيقي ايران است. او با اشاره به زندگي عبدالقادر مراغه‌اي گفت: عبدالقادر مراغه‌اي متولد قرن هشتم هجري قمري در مراغه است. او آخرين موسيقي‌دان بزرگ و استاد موسيقي كلاسيك ايراني پس از فارابي و قطب الدين شيرازي است. مراغي را مي‌توان بزرگ‌ترين نظريه‌پرداز و موسيقي‌دان دوره تيموري دانست.

درويشي پس از بيان اين مطلب اظهار تاسف كرد: خيلي‌ها در دانشگاه‌هاي برتر موسيقي تحصيل كرده‌اند، اما نام عبدالقادر مراغي را هم نشنيده‌اند. بايد بگويم عبدالقادر فقط در ايران متولد شده است و اگر يك نفر چند اثر باقي مانده‌اش را ويراستاري نمي‌كرد همين دو رساله‌ي موجود را هم از او نداشتيم.

او اضافه كرد: اين در حالي است كه عبدالقادر مراغي در تركيه لقب «نياي بزرگ» را دارد و اگر از كارشناسان موسيقي تركيه بخواهيد موسيقيدانان مهم كشورشان را نام ببرند، ابتدا مي‌گويند عبدالقادر مراغي.

درويشي خطاب به 11 هنرمندي كه در توليد اين آلبوم همايون شجريان را ياري كردند گفت: درست است حدود صد نفر براي اين آلبوم زحمت كشيدند، اما اگر شما 11 نفر نبوديد حضور ما صد نفر هيچ‌گاه ميسر نمي‌شد.

اين هنرمند عرصه‌ي موسيقي در بخش ديگري از سخنانش مشكل نفس كشيدن همايون شجريان را در اجراي قطعات مشكلي بزرگ دانست و افزود: در بسياري از تصنيف‌ها به دليل اينكه مي‌خواستيم به اثر وفادار باشيم، بدون اينكه در نت‌ها دست ببريم قطعات را اجرا كرديم. تصنيف‌ها، فاقد مقدمه‌هاي سازي هستند و تصنيف‌هايي هم جمله اولشان متقارن بود و امكان تكرار داشتند، از جمله اولشان به عنوان مقدمه استفاده كرديم. همچنين تصنيف‌هايي كه فاقد ترنم بودند از ابتدا با آواز شروع مي‌شوند.

به گزارش ايسنا،‌ در ابتداي اين مراسم نيز صادق رضايي، مدير عامل كانون پرورش فكري كودك و نوجوان و سرمايه گذار «شوق نامه» در سخناني از تمام دست اندركاران اين آلبوم قدرداني كرد و هدف از انتشار آلبوم «شوق نامه» خلق آثار ماندگار و فاخر دانست.

در پايان اين مراسم نيز محمدرضا شجريان، همايون شجريان، محمدرضا درويشي و صادق رضايي به سن فراخوانده شدند تا از گروه يازده نفره‌ي عبدالقادر مراغي كه به عنوان نوازنده با گروه همكاري كردند تقدير كنند.

سيامك جهان‌بيني، آرش شهرياري، بهزاد، ميرزايي،‌ ساناز نخجواني، سيروس جمالي، احسان ذبيحي‌فر از جمله اعضاي اين گروه هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:شوق نامه,همایون شجریان,محمدرضا شجریان, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب