مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نشست اعضا گروه «شمس» با خبرنگاران پورناظري: جنس صداي عليرضا قرباني را محدود نكنيد

 

 

اعضاي گروه موسيقي «شمس» در آخرين روزهاي تمرين خود پيش از اولين اجرايشان در سال 90،قطعاتي را براي جمعي از اهالي رسانه‌ها و مطبوعات، اجرا كردند.

 تهمورس پورناظري روز گذشته ـ 14 شهريور ماه ـ در جمع خبرنگاران گفت: كنسرت گروه «شمس» درپايان تابستان سال 90 در دو بخش در تالار وحدت برگزار خواهد شد. بخش نخست اين برنامه به تنبور نوازي ايراني اختصاص دارد كه ابتدا با تك نوازي تنبور سهراب پورناظري آغاز مي‌شود و با گروه نوازي و اجراي ساز‌هاي كوبه‌اي و آواز ادامه پيدا خواهد كرد.

به گفته اين نوازنده؛ بخش دوم اين اجرا به موسيقي ايراني اختصاص دارد كه مشابه و تكرار برنامه كنسرت گروه «شمس» در اسفند ماه سال 89 است.

تهمورس پور ناظري درباره دلايل تكرار اين بخش از كنسرت توضيح داد: سال گذشته كنسرت گروه «شمس» با استقبال زيادي از سوي مخاطبان روبرو شد و از آنجا كه تور آمريكاي گروه پيش رو بود، نمي‌توانستيم قطعه‌اي را به كار اضافه كنيم. بنابراين احساس كرديم تكرار مجدد اين برنامه در تالار وحدت مي‌تواند بازتاب متفاوتي داشته باشد و از سوي ديگر مناسب با فضاي موسيقي است.

سهراب پورناظري هم درباره بخش تك‌نوازي تنبور توضيح داد:‌ در اين اجرا برداشت 12 ساله‌ام از بداهه نوازي تنبور را ارائه خواهم كرد. به نوعي در اين تجربه از تمام فرهنگ‌هاي تنبور و نوازندگي آن بهره گرفتم و با يك برداشت كاملا شخصي و معاصر كار را ارائه خواهم كرد.

او درباره اين برداشت معاصر از نوازندگي تنبور گفت:‌ برخي از تكنيك‌ها براي نخستين‌بار روي اين ساز استفاده مي‌شود و تلاش كردم در كنار تاريخچه چند هزار ساله تنبور بتوانيم گامي رو به جلو بر روي تكنيك‌هاي ساز داشته باشم.

اين هنرمند مطرح كرد:طي سال‌هاي متمادي، ساز تنبور چندان مورد استفاده قرار نمي‌گرفت و همين اتفاق باعث شده بود بسياري از مقام‌هاي مربوط به اين ساز فراموش شود. اما خوشبختانه امروز در كنار توجه به نوازندگي بخش‌ آموزش را هم جدي گرفته‌ايم و رپرتوآري براي آن در نظر گرفته‌ايم.از سوي ديگر سه كتاب نيز در اين حوزه در دست انتشار است.

سهراب پور ناظري در پاسخ به سوالي درباره مقدس بودن ساز تنبور و اعتراض برخي نسبت به افشاي رازهاي اين ساز گفت: در مورد ساز تنبور چيزي به غير از مقام نداريم اما اتفاقي كه در گروه «شمس» در ارتباط با اين ساز حاصل شده است يك ديد علمي و خلاقانه نسبت به ساز تنبور است كه اصلا تفكر خشكي را دنبال نمي‌كند.

او ادامه داد: متاسفانه حدود 50 درصد از نغمه‌هايي كه براي اين ساز ساخته شده است را در گذر زمان از دست داده‌ايم. چون در يك پرسه تاريخي به دلايل متعددي اين نغمه‌ها از اجرا خارج شده است. در صورتي كه ساز تنبور پتناسيل بسيار بالايي دارد و به شخصه حاضرم در يك سمينار تنبور شناسايي از تمام وجوه اين ساز سخن بگويم.

اين نوازنده كمانچه و تنبور خاطر نشان كرد: هرچقدر از مقدس بودن اين ساز سخن بگوييم اما در نهايت يك ساز موسيقيايي است و با آن موسيقي اجرا مي‌كنيم. پس نمي‌توان به غير از ديد علمي به آن نگاه كرد. البته امروز خيلي از تعاريف را نداريم و خيلي‌ها گفته‌اند كه بخش‌هايي نبايد باشد اما اين نگاه اشتباه است و كمبود و عدم آگاهي باعث شده كه اين اتفاق بيفتد.

كيخسروپورناظري نوازنده تارو تنبور و سرپرست گروه شمس نيز گفت: «تنبور» به عنوان يك ساز كهن با قدمتي بيشتر از چند هزار سال شناخته شده است و گروه شمس طي سه دهه از عمر خود مقام‌هاي قديمي اين ساز را با زمينه ذهني خود جلو مي‌برد و به زعم ما اشتباه نيست كه اين مقام‌ها براي آنهايي كه علاقه دارند به آن گوش فرا دهند ضبط شود.

وي درباره بخش آوازيي اين اجرا توضيح داد:‌ گروه آوازها را همچون تصانيف مي‌سازد و شعرها را انتخاب مي‌كند و با حس و حال شعر ، فرازوفرودها را تمرين مي‌كند كه در اين اجرا از صداي عليرضا قرباني در بخش آوازيي و همچنين در بخش تنبور نوازي بهره خواهيم گرفت.

پورناظري درباره دلايل انتخاب عليرضا قرباني براي اين اجرا گفت:‌ خواننده اگر توانايي و استعداد داشته باشد مي‌تواند موسيقي را در ذهن خود پخته كند و خوشبختانه سنخيت حسي عليرضا قرباني مغايرتي با بيان احساسي شعرها در هر دو بخش اين اجرا ندارد.

وي ادامه داد:جنس صداي عليرضا قرباني را محدود نكنيد، زيرا شما خيلي از توانايي‌هاي ايشان را نمي‌بينيد در حالي كه لهجه كردي او براي گروهي همچون «شمس» كاملا قابل قبول است و هيچ اشكالي ندارد.از سوي ديگر همه گروه‌هاي موسيقي آزاد هستند تا طي تجربه‌هاي خود در گذر زمان با خوانندگان و نوازندگان مختلفي كار كنند و تجربه‌هاي متفاوتي را كسب كنند.

سهراب پورناظري نيز در همين زمينه عنوان كرد:‌ موسيقي يك عادت است و اگر به مرور شنيده شود مي‌تواند در اين عادت تغييرهايي ايجاد شود. صداي عليرضا قرباني نيز در اين مسير براي گروه شمس قابليت‌هاي بسياري دارد و به نت‌ها خيلي نزديك است ما نيز تصميم گرفتيم در تجربه‌هاي خود اين آزمايش‌ها را انجام دهيم و از آن پشيمان نيستيم.

تهمورس پورناظري نيز اضافه كرد:‌ امروز دوران سالار بودن هر فرد تمام شده است، شايد بيست سال پيش كسي جرات برگزاري كنسرت تك نوازي نداشت اما امروز اين عادت كنار گذاشته شده است و اساتيد موسيقي به صورت پياپي كنسرت‌هاي تك نوازي برگزار مي‌كنند.

او درباره انتخاب عليرضا قرباني نيز گفت:‌ به زعم بنده فضاي ذهني ايشان خيلي بازتر از بسياري از خوانندگاني است كه تا كنون ديده‌ام و علاوه بر هماهنگي اخلاقي مي‌تواند در كارهاي خود فرم‌هايي را تعيين كند كه براي ما خيلي خوب است. ايشان تسلط و توانايي متفاوتي براي درك اين اتفاق دارد.

اما در بخش ديگري از اين گفت وگوي دوستانه اعضاي گروه «شمس» دغدغه‌ها و نگراني‌هاي خود را نسبت به وضعيت فعلي موسيقي اجراي گروه‌ها ،‌ شرايط سالن‌ها و مسائلي از اين دست مطرح كردند.

تهمورس پورناظري با گلايه از وضعيت تالارهاي موسيقي گفت:‌ بهترين موسيقي را اگر در مكان مناسبي اجرا نكنيم مثل اين است كه بهترين فيلم دنيا را بر روي پرده كوچك و بي‌كيفيتي به نمايش در آوريم. امروز سالن‌هاي ما چنين وضعيتي دارند،استاندارد نيستند و مخاطب در طول اجرا با كار ارتباط برقرار نمي‌كند.

او و گروه شمس كه قرار است در اولين تجربه خود در سال 90 در تالار وحدت طي چند شب به صحنه بروند در باره وضعيت اين سالن توضيح داد: تالار وحدت كاملا استاندارد است و آكوستيك و صداي آن مناسب اجراي موسيقي است، اما متاسفانه ظرفيت اين تالار كم است و يك گروه موسيقي مجبور مي‌شود چند شب متوالي در اين تالار به صحنه برود. از سوي ديگر هزينه‌هاي تالار وحدت با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد در حالي كه ما براي اين اجرا در تمامي بخش‌ها از جمله تبليغات ‌، هزينه‌هاي چندبرابري متحمل شده‌ايم.

تهمورس پور ناظري در باره دلايل عدم اجراي اين گروه در دو نوبت متوالي در هر روز توضيح داد:‌ مجوز كار به قدري دير آمد كه فرصت براي حركت‌هاي تبليغي و بالا بردن تعداد اجرا وجود نداشت. ما بعد از دو ماه و نيم مجوز گرفتيم و در هر روز طي يك نوبت اجرا مي‌رويم. هزينه بليت‌هاي اين گروه نيز از 15 تا 50 هزار تومان است كه به دليل وضعيت پرداخت ديگر هزينه‌هايي كه براي كنسرت متحمل شده‌ايم تعيين شده است.

سهراب پورناظري نيز در همين رابطه نيز اضافه كرد:‌ متاسفانه فضاي فعلي به گونه‌اي است كه اجراي زنده موسيقي گروه‌ها در حال سخت شدن است و اگر امروز گروه‌هايي همچون ما چند هزار مخاطب دارند گويي فضا به شكلي پيش مي‌رود كه اين اجراها محدود تر شود بايد با متوليان صحبت كرد و پرسيد كه داستان چيست و از كجا سررشته مي‌گيرد.

او در عين حال متذكر شد: متاسفانه مسئوليتي پشت اين اتفاق‌ها نيست، زيرا چه كسي مي‌تواند شش روز قبل از كنسرت مجوز بگيرد و بعد در شرايط ايده آل به صحنه برود؟ فضا به سمتي مي‌رود كه ديگر براي گروه‌هاي موسيقي اجراي زنده نمي‌ارزد و آنها نمي‌توانند هدفشان را در ارتباط با مخاطب برآورده كنند.

به گفته اين نوازنده جوان بايد اين اتفاق مورد كارشناسي قرار بگيرد كه به چه حقي يك گروه موسيقي بايد براي اجرا در يك سالن با كمترين استانداردها، سي ميليون تومان پرداخت كنند.

پورناظري گفت:‌ جامعه موسيقي به تنهايي با فريادهايش به جايي نمي‌رسد و ديگران بايد به كمك ما بيايند. امروز به جاي اينكه مسئولان به اين فكر كنند كه گروهي همچون «شمس» تنبور را طي سه دهه حفظ كرده و يا خواننده برجسته‌اي همچون شجريان با كارش آواز را براي ساليان متوالي حفظ نموده و امسال عليرضا قرباني صداي موسيقي ايراني را در تمام جهان پخش كرده‌اند به چه حقي بايد اين مسير برايشان تنگ شود.

او گفت: متاسفانه اين سرخوردگي براي ما عادت شده است، در حالي كه گروه‌هاي موسيقي بعد از پشت سر گذاشتن تمام اين موانع با پنجاه درصد از روحيه خود بر صحنه حاضر مي‌شوند و مخاطب با چنين اجرايي روبرو مي‌گردد.در چنين شرايطي بايد گفت كه قدر اين مردم را بايد بدانيم كه در اين وضعيت به موسيقي توجه مي‌كنند و بليت هاي گران قيمت را خريداري مي‌كنند.

تهمورس پورناظري نيز اضافه كرد:‌ زمين چمن سعدآباد را در سال‌هاي گذشته 5/3 ميليون تومان اجاره مي‌كرديم و امسال چندبرابر پيشنهاد مي‌دهند، براي هزينه 600 هزار توماني صدابرداري امسال بايد سه ميليون تومان پرداخت كنيم. حال تنها در شرايطي كه ما بليت 400 هزار توماني بفروشيم مي‌توانيم اين هزينه‌ها را جبران كنيم. وي ادامه داد: اين در حالي است كه امروز در وسط شهر نيويورك نيز هزينه‌ها انقدر بالا نيست. پس مي‌بينيد كه شرايط به چه اندازه سخت شده است. با اين وجود اگر مسئولان شرايط اجرا را براي ما فراهم كنند حاضريم در فضاهاي بازي همچون ميدان آزادي‌، ميدان تجريش‌، استاديوم آزادي‌، پارك ملت‌ و ... اجراي رايگان براي مخاطبان بگذاريم، چه بسا كه در تمام دنيا چنين اجرايي كاملا مرسوم است.

 كنسرت تابستاني گروه «شمس» از روز شنبه 19 شهريور ماه در تالار وحدت آغاز مي‌شود .

 

 

 

منبع:ایسنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:کنسرت,گروه شمس,پورناظریها,علیرضا قربانی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب