مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» حسين عليزاده: براي اثر هنري در ايران معيار نداريم

 

 

حسين عليزاده گفت:هر چقدر سطح آگاهي جامعه بالاتر باشد، هنرمند را بيشتر به شوق آورده و متعهد مي‌كند يك اثر هنري خلق كند.

 

 اين آهنگساز و نوازنده كه شامگاه گذشته ـ 12 شهريور ماه ـ در گردهمايي به مناسب شصتمين سالروز تولدش در «شهر كتاب» سخن مي‌گفت، ادامه داد:خلاقيت در اثر هنري در محيطي سالم و آگاه به وجود مي‌آيد‌. يك اثر هنري‌، زماني هنري است كه جامعه بدان آگاه باشد.

وي خاطرنشان كرد: اينكه براي هنر تعاريف متعدد قائل مي‌شوند و مي‌گويند هنر براي هنر است و تعاريفي از اين دست، همه غلط هستند و جانب اصلي هنر، انسان است.

 

عليزاده با بيان اينكه هنرمند گوياي وقايع اطراف است،‌ ادامه داد:آنچه يك اثر هنري را به وجود مي‌آورد همان چيزي است كه هنرمند ناخودگاه در اطرافش مي‌بيند و ذهنيت او را مي‌سازد.

 

اين هنرمند در بخش ديگري از سخنانش به هنرمنداني كه آثار موسيقيايي كه در ايران اين روزگار توليد مي‌كنند،تبريك گفت و ادامه داد: تاريخ موسيقي‌ ما شرايط نامساعدي را طي كرده اما با اين حال پرچم ايران را در بسياري از كشورهاي دنيا برافراشتيم و هرچه هستيم، خودمانيم.

 

عليزاده با بيان اينكه براي اثر هنري در ايران هيچ معياري وجود ندارد،تصريح كرد:در زمينه‌ي موسيقي هيچ برنامه‌ريزي كلاني صورت نگرفته است.

 

وي با اشاره به برنامه‌ي برگزار شده تصريح كرد:امروز جمع شديم كه آثار من نقد شود، بايد بگويم نقد يعني تحليل و شناساندن آنچه در ذهن هنرمند اتفاق افتاده و با انتقاد فرق دارد و اين نقد بايد به لحاظ فني مطرح شود، اگر فقط بگوييم اين اثر خوب يا بد است هيچ ارزشي ندارد.

 

سپس هومان اسعدي ـ پژوهشگر موسيقي ـ در سخناني مطرح كرد:‌ بررسي آثار حسين عليزاده كه سبك و مكتبي را در موسيقي ايران پايه گذاري كردند و انسان‌ چند وجهي هستند در يك جلسه نمي‌گنجد و امروز فقط بايد مقدمه‌اي از اين نقد را ارائه دهيم.

 

وي مهم‌ترين ويژگي‌ آثار عليزاده را شكستن فرم‌ها و قالب‌ها در موسيقي كلاسيك ايراني دانست و توضيح داد:‌ ايشان براي اولين‌بار چهار مضراب را به شكل گروهي اجرا كردند و در قطعه‌ي «سواران دشت اميد» تكنيك‌هايي به كار بردند كه در موسيقي كلاسيك ايران جايگاه چنداني نداشت.

 

اين پژوهشگر با بيان اينكه حسين ‌عليزاده ريشه‌اي در سنت و انديشه‌اي خلاقانه است،ادامه داد: آنهايي كه پيوسته ريشه در سنت دارند پر پرواز از آنها گرفته شده و خلاقيت ندارند. از طرف ديگر كساني كه مي‌خواهند انديشه خلاقانه داشته باشند، بدون پرداختن به سنت دست به دامن موسيقي غربي‌ها مي‌شوند ولي حسين عليزاده با حفظ اين دو معيار آثار جاودانه‌اي در موسيقي خلق كرده است و هر قطعه‌اي كه ايشان مي‌سازند پشتش داستاني است.

 

سپس حسين عليزاده درباره‌ي قطعه «سواران دشت اميد» توضيح داد:‌ آن زمان حدود 21 سال داشتم كه موسيقي ايراني به شكل يكنواختي از تلويزيون پخش مي‌شد و مرا اذيت مي‌كرد. چرا كه پيش درآمدها ساده‌اي بودند و شكلي قرار دادي به خود گرفته بود. يعني به مدت نيم ساعت يك نفر مي خواند و ديگري ساز مي‌زد اين مرا ياد فيلم فارسي مي انداخت كه هميشه آخرش معلوم بود.

در ادامه برنامه، اين هنرمند در پي پخش قطعه «خزان» در سخناني يادآور شد: سال 62 به دليل نامساعد بودن اوضاع موسيقي با وجود اينكه ايران را بسيار دوست داشتم به رم رفتم و فكر مي‌كردم كه ديگر هيچ گاه ايران را نخواهم ديد. برايم از ايران نامه‌هاي زيادي مي‌آمد. يكي از نامه‌ها به ارشاد طهماسب يكي از شاگردانم متعلق بود كه در دانشگاه تهران درس مي‌خواند‌. او در اين نامه حياط پاييزي دانشگاه را برايم توصيف كرد. من با تصوير اين قطعه و با دلتنگي كه داشتم قطعه‌ي «خزان» را در رم ساختم.

 

عليزاده در ادامه تاكيد كرد:در موسيقي بايد ريشه‌ها را بشانسيم و از ريشه‌ها درست استفاده كنيم.

 

بخش ديگري از اين نشست به بررسي موسيقي فيلم‌هاي عليزاده اختصاص داشت و هومان اسعدي در اين باره توضيح داد: خيلي‌ها فكر مي‌كردند موسيقي ايراني براي موسيقي فيلم مناسب نخواهد بود اما عليزاده با ساخت موسيقي فيلم‌هايش ثابت كرد كه اينگونه نيست.

 

 حسين عليزاده لالايي‌هاي زيادي براي مناطق مختلف ساخته است كه با آواهاي زنانه همراه شده، پس از پخش چند قطعه از اين لالايي‌ها، اين هنرمند گفت:‌لالايي‌ها از مقدمات موسيقي ما محسوب مي‌شوند. صدها لالايي منطقه‌اي داريم كه اگر روي سنگ بگذاريم آب مي‌شود. مي خواهم بگويم زن مي تواند نقش معنوي و مثبتي در موسيقي ما داشته باشد.

 

درپايان اين مراسم به درخواست حاضران،حسين عليزاده قطعاتي را با سازش براي مخاطبان تك‌نوازي كرد.

 

 شامگاه گذشته جمعيت زيادي براي شصتمين سال تولد عليزاده به شهر كتاب آمده بودند به گونه‌اي كه راهروهاي بيروني اين فروشگاه نيز مملو از جمعيت بود.

 

ابولحسن مختاباد پژوهشگر موسيقي از حسين عليزاده در خواست كرد:با توجه به اينكه نشست امروز بسيار كلي بود، عليزاده دو نشست ديگر را نيز ميهمان شهر كتاب باشد.

 

 

منبع:ایسنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:حسین علیزاده, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب