مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» گیتار شناسی

ساختمان کوک و وسعت صدایی:

همانطور که عنوان شد گیتار ازانواع سازهای زهی - زخمه ای است. از این بابت,بیشتر شبیه عود است و مانند آن از یک بدنه ( که سطح رو و پشت آن مستوی است.) یک دسته ( که تا یک سوم طول بدنه پیش آمده ), و یک سر, که گوشه های کوک در اطراف آن جا گرفته اند, تشکیل شده است .
بر روی دسته, برخلاف عود ایرانی دستان هایی فلزی
کار گذاشته شده اند. تعداد دستان ها حداقل 12 عدد است .
این ساز دارای شش سیم است که به فاصله های چهارم و
سوم کوک می شوند :
می سی سل ر لا می

گاه نیز در واقع برای اجرای قطعه هایی در " می
ماژور" با این فاصله ها کوک می شوند :
می سی سل ریز می سی می

سه سیم بم از ابریشم ساخته شده اند که مفتولی نقره
ای روی آنها پیچیده شده است, و سه سیم دیگر از جنس روده هستند. گیتار از گروه سازهای انتقالی بوده, وسعت آن سه اکتار و یک پنجم است, نت آن با حامل سل نوشته شده و صدای ساز یک اکتار بم تر شنیده می شود .
نحوه ی انگشت گذاری و شیوه ی نواختن
:
در وضعیت عادی دست راست, انگشت کوچک به سطح ساز
تکیه می کند؛ انگشت شست این نقش را دارد که بر سه سیم بم: ( می, لا, ر ) زخمه زده , آن ها را به صدا درمی آورد. انگشت اشاره ( سبابه ) نقش زخمه زدن بر سیم "سل" را دارد, انگشت میانی بر سیم" سی", انگشت حلقه بر سیم "می" ی بالا زخمه می زند. نتیجه اینکه در اجرای آکوردی با بیش از چهار نت, ناگزیر انگشت شست برای زخمه زدن بر یک یا چند سیم به کار گرفته می شود, در حالیکه سه انگشت دیگر, هر یک بر روی یک سیم زخمه می زنند. در آکورد چهاربخشی هر انگشت اختصاص به سیم معینی دارد؛ انگشتان نوازند. تنها آنگاه سیم های اختصاصی خود را تغییر می دهند که همه ی نت های آکورد در منطقه ی بم باشد .
آهنگسازان متعددی از قبیل: بچرینی
( Boccherini) [ 1743 م- 1805 م ]. پاگانینی (paganini) [ 1782 م- 1840 م ], برلییز (Berlioz) [ 1803 م- 1869 م ] و غیره, این ساز را نواخته و یا برای آن, آهنگسازی کرده اند. با ظهور نوازنده ی برجسته ی اسپانیایی, فرانسیسک تارگا (Francisco Tarrega) [ 1852- 1909 م ] ساز گیتار, جان تازه ای گرفت و محبوبیت آن, به واسطه ی فعالیت های نوازندگان بزرگی چون: سگوییا (Segovia) [ 1893 م- 1987 م . ], نارسیس یپز (Narsico Yepes) [ 1927م- 1997 م ] , جولیان بریم (Julian Bream), [ 1933 م ] جان ویلیامز ( John Williams) [ 1941 م] و دیگران, تا قرن 20م. و 21م . ادامه یافته است. گستردگی آثاری که برای گیتار به نگارش درآمده, بسیار زیاد است. از کسانی که کنسرتوهایی برای گیتار نوشته اند, میتوان به پنچه (Ponce) [ 1882م- 1948م ] , و یالبس (Lobos- Villa) [ 1887م- 1989م ], کاستلفووتدسک (Castelnu-ovo Tedesco) [ 1895م-1968م ]
خوآکین ردریگ
(Joaguin Rodrigo) [ 1901م- 1999م ], آرنلد (Arnold) [ 1921م- ], استفان ددسن (Stephan Dodgson) [ 1924م- ] و ریچارد ردنی بنت (Richard Rodney Bennet) [ 1939م- ] اشاره کرد .
به طور کلی می توان گفت: گیتار سازی است که برای
همراهی آواز ویژگی دارد, و نیز در برخی تصانیف سازی, کیفیتی صمیمانه به خود می گیرد؛ و بالاخره می تواند به عنوان ساز تکنواز قطعه های چند بخشی دشوار یا ساده ظاهر شود که در این نقش, ویژگی آن شایان انکار نیست, هر گاه نوازندگان ماهر این نقش را بر عهده گیرند .
امروز, ساز گیتار, در انواع موسیقی مردمی
(Popular Music), از قبیل اسکیفل (Skiffle) پاپ (Pop), فلک ( Folk), جز (Jazz), فلامنکو (Flamenco) و غیره, کاربرد بسیار فراوانی دارد. هم چنین امروزه, سازهایی مانند گیتار الکتریک (Electric Guitar) و گیتار باس (Guitar Bass), به خانواده گیتار افزوده شده است .
مراقبت از گیتار:
در زمان عدم استفاده از گیتار, می بایست آن را در
پوششی محکم و متناسب با ابعاد گیتار نگه داری کرد. ایده ی گهگاه بیرون آوردن گیتار از جعبه بعنوان تنفس تدبیری مفید است. باید از قرار دادن گیتار در معرض حرارت و رطوبت شدید جداً اجتناب گردد. سیستم حرارت مرکزی می تواند برای گیتار بسیار صدمه زا باشد. بنابراین اگر ناچار به نگهداری گیتار در محیط هایی با حرارت مرکزی هستید , قویاً توصیه می شود که برای جلوگیری از خطر ترک خوردن و متورم شدن گیتار, رطوبت هوا را معتدل نگه دارید . احتمال وقوع این خطر هنگامی که گیتار از چوب های نامرغوب و خوب بعمل نیامده ساخته شده باشد, بیشتر می شود. سازندگان بزرگ گیتار, چوب هایی را به کار می برند که سالیان سال از قطع شدنشان می گذرد, به این دلیل که از خشک بودن کامل آن ها مطمئن باشند, اما گیتارهای ارزان قیمت اغلب از الوارهایی که به تازگی قطع شده اند ساخته می شوند. پس از هر بار کاربری, می بایست با استفاده از یک غباروب یا پارچه نرم سیم ها را پاک نمود و با دقت بیشتری همین وسائل را برای نظافت سطوح چوبی گیتار بکار برد. هرگز از براق کننده برای پاک کردن گیتار استفاده نکنید, از آنجا که ممکن است این مواد به رویه شفاف گیتار صدمه زده و جذب چوب گردند. پارچه ای با رطوبت بسیار کم برای پاک کردن ذرات چربی و دیگر آثار, کاملاً مناسب است .
ترک خوردگی هایی پس از کار کردن زیاد عجیب نیست
. اما به هر حال قبل از اینکه این ترک خوردگی ها ابعاد قابل توجهی پیدا کنند, نظر یک تعمیرکار ماهر را جویا شوید. هر گونه تابیدگی و تورم صفحه انگشت گذاری بسیار مهم و جدی است و نیازمند تعمیرات تخصصی و اساسی می باشد. پاک کردن رطوبت روی سیم ها با پارچه, بعد از هر بار نواختن از استهلاک زودرس آن ها که ناشی از تعرق بدن نوازنده می باشد, جلوگیری می نماید. با سر و ته کردن سیم های پوشش دار در هنگام از بین رفتن شفافیتشان, می توان عمر طولانی به آنان داد. می توان برای طولانی کردن عمر سیم ها آنان را شست ولی اثرکار آنقدر زودگذر است که به زحمت آن نمی ارزد .
در هنگام تعویض سیم ها ضروری است که آنان را تک به
تک تعویض نمود تا فشار ناشی از کشیدگی سیم ها بر روی صفحه ی جلویی گیتار, به یکبار . و به مدت طولانی قطع نگردد. ولی با این وجود خوبست که گهگاهی تمام سیم های روکش دار ( و نه سیم های زیر ) را به مدت کوتاهی- حداکثر 5 دقیقه باز کرده و پس از پاک کردن آنان با پارچه, مجدداً آنان را بست, این کار شفافیت صدای آنان را احیا می کند .
پیش گفتار ناشر ( علی برلیانی ): آموزش گیتار
کلاسیک- سیامک مهاجر
ساز شناسی- پرویز منصوری

اصول سازبندی ارکستر ( ارکستراسیون
:( هکتور برلیوز, ریچارد اشترواس     /   ترجمه ی: پرویز منصوری
شیوه ی گیتارنوازی فلامنکو - خوان مارتین
 /   ترجمه ی : محمدرضا نوائی نژاد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب