مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نواي «اي ايران» اركستر ملي نيمه مرداد طنين‌انداز مي‌شود

 

اركستر ملي ايران بعد از سال‌ها دوباره نواي «اي ايران» روح‌الله خالقي را نيمه مرداد با صداي عليرضا قرباني

در برج ميلاد تهران طنين‌انداز مي‌كند.

 

 

 نشست خبري اركستر ملي صبح امروز با حضور شوراي فني اركستر متشكل از حسين عليزاده، فردين خلعتبري، هوشنگ ظريف، برديا كيارس رهبر اركستر، محسن رجب‌پور مدير اجرايي اركستر، علي ترابي معاون مديركل دفتر موسيقي ارشاد و علي اكبر عبدالعلي‌زاده روابط عمومي دفتر موسيقي ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

*هدف اركستر ملي اجرا در پهنه ملي است
 

در ابتداي نشست علي ترابي معاون مدير كل دفتر موسيقي ارشاد گفت: يكي از اهداف اركستر ملي در دوره جديد اجراي موسيقي در پهنه ملي و سراسر كشور است و امروز افتخار مي‌كنيم كه كار جديد اركستر در تهران اجرا نمي‌شود و در خارج از تهران شاهد آغاز فعاليت‌هاي اركستر ملي در فصل جديد هستيم و اميدواريم با كمك هنردوستان و علاقمندان بتوانيم يك اتفاق تأثيرگذاري را براي ارتقاء موسيقي رقم بزنيم.


*اركستر ملي بزرگداشت استادان موسيقي را برگزار مي‌كند


محسن رجب‌پور مدير اجرايي اركستر ملي نيز گفت: در پي تصميمات جلسات شوراي فني تصميم بر اين شد در برنامه‌هاي اركستر بزرگداشت استادان موسيقي ايران را به مرور برگزار كنيم و قطعات خاطره‌‌انگيز آنها را توسط اركستر ملي اجرا نماييم.

*بازگشت دوباره قرباني به اركستر ملي



مديراجرايي اركستر ملي ادامه داد: به دنبال برگزاري بزرگداشت‌هاي بزرگان موسيقي، بزرگداشت روح‌الله خالقي را در قالب يك رپرتوار، 19 و 20 تير ماه در باغ عفيف‌آباد شيراز و 13و 14 مرداد در مركز همايش‌هاي برج ميلاد تهران برگزار مي‌كنيم كه همزمان با اين اجرا ما شاهد بازگشت و همكاري مجدد عليرضا قرباني با اركستر ملي هستيم.
وي افزود: در اين برنامه قطعات مجموعه «مي ناب» را به عنوان پرافتخارترين قطعات موسيقي ايران را با صداي اين خواننده جوان مي‌شنويم.

*نواي دوباره «اي ايران» توسط اركستر ملي در تهران
 

برديا كيارس رهبر اركستر ملي با اشاره به مجموعه مي‌ناب گفت: چند سال پيش اين مجموعه در صدا و سيما ضبط شده و ما هم اكنون با تنظيم گلنوش خالقي اين مجموعه را كه شامل قطعات رنگارنگ، بهار عاشق، مي ناب، يار رميده، اي ايران و حالا چرا را با صداي عليرضا قرباني اجرا خواهيم كرد.

*آثار اركستر ملي منتشر مي‌شود


مدير اجرايي اركستر ملي با اشاره به تصميمات صورت گرفته در شوراي فني اركستر بيان داشت: طي تصميمات صورت گرفته قطعات اركستر ملي ضبط و از طريق موسسه اركستر منتشر مي‌شود كه اين خود باعث توليد انگيزه بيشتر براي نوازندگان اركستر و علاقمندان به هنر موسيقي مي‌شود.
رجب‌پور ادامه داد: اركستر آمادگي اجرا در تمامي استان‌ها و شهرستان‌هايي كه پتانسيل توليد برنامه را داشته باشند دارد و اگر آنها شرايط مناسب ما را اعلام كنند ما قطعا برنامه‌هايي را خواهيم داشت.

* آينده موزيسين‌هاي جوان مشخص نيست
 

در ادامه اين نشست هوشنگ ظريف يكي از اعضاي شوراي فني اركستر ملي با بيان اينكه جواناني كه امروز به موسيقي روي مي‌آورند، آينده‌اي ندارند، اظهار داشت: ما بايد اين جوانان را از هر نظر مورد حمايت قرار دهيم و اين در حالي است كه در دوره ما همه چيز براي‌مان مهيا بود و موسيقي از پشتيباني لازم برخوردار بود اما امروز علاقمندان اين هنر زياد هستند و بايد براي آينده آنها كاري كرد.
وي ادامه داد: شايسته‌سالاري در اركستر و نگاه به آينده فعاليت‌هاي آن بسيار مهم است چرا كه تا 10 سال ديگر ما بايد شاهد يك اركستر منسجم با متوسط سني 35 سال باشيم.
اين نوازنده تار افزود: بر اين اساس بايد جوانان را به كار گرفت و آنها را علاقمند كرد تا با گذر زمان گروه‌هاي جا افتاده و علمي‌تري را تحويل جامعه دهيم.

*اركستر ملي براي رسيدن به مفهومش بايد تلاش كند


حسين عليزاده آهنگساز و ديگر عضو شوراي فني اركستر نيز گفت: وقتي از اركستر ملي صحبت مي‌كنيم مفهومش مشخص است و همه ما سهم مساوي در آن داشته باشيم . اهميت اركستر ما از خيلي از اركسترها بيشتر است پس بايد براي رسيدن به اين هدف كار كنيم تا به آن مفهوم ملي نزديك شويم. براي اين منظور قرار است از آهنگسازان مختلف دعوتي صورت گيرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر جواناني هستند كه ميانگين سني‌شان بالاتر يا پايين‌تر از 25سال است و قطعاتشان را براي اركستر ارسال كرده و ما هم‌اكنون در حال بررسي و انتخاب آنها هستيم.

*اركستر ملي بايد سرش را در دنيا بالا كند


آهنگساز نينوا با بيان اين كه تعهد ، وظيفه و عرق ملي نسبت به اركستر ملي داريم، بيان داشت: ما بايد دل‌مان براي اركستر بتپد و حامي آن باشيم پس بايد تمام سياست‌ها، عشق و علاقه‌مان متمركز به اركستر و فعاليت‌هاي آن باشد تا بتوانيم براي نسل جوان و آينده كشورمان كاري انجام دهيم. اين اركستر بايد شوق و انرژي داشته باشد تا با ارائه بهتر كارهايش سرش را در دنيا بالا بگيرد.
وي ادامه داد: ما سرمايه كافي و آهنگسازاني با آينده درخشان براي اين اركستر داريم، ام در تنها چيزي كه لنگ مي‌زنيم حمايت از سوي مردم و مسئولين از اركستر ملي است.هنرمندان هميشه محترمانه از هنر ياد كرده‌اند ولي مسئولين اين احترام را نداشته‌اند.

*اركستر ملي براي سازهاي ايراني تعبيه شده است


عليزاده با بيان اينكه اركستر ملي يك مفهومي دارد كه بايد به آن رسيد، اظهار داشت: از ابتدايي كه در ايران اركستر تشكيل شد سازهاي ايراني جنبه ويترين داشتند و اكثر آهنگسازان ما سازهاي ايراني را نمي‌شناختند و اين در حالي است كه اركستر ملي براي سازهاي ايراني تعبيه شده كه به عقيده من سازهاي موسيقي ايراني بايد نقش پررنگ‌تري در اركستر داشته باشند.


*آثار بزرگان موسيقي ايران را به بهترين نحو اجرا مي‌كنيم



اين نوازنده تار ادامه داد: اركستر ملي به دليل اهدافي كه در پيش دارد در بعضي مواقع نمي‌تواند جوابگوي سليقه معمولي شنونده باشد پس دنبال كارهايي كه شنونده را سرگرم كند و بپسندد، نيستيم.
عليزاده افزود: آثار بزرگان موسيقي كه جزء تاريخ موسيقي ايران و جهان هستند را به نحو احسن اجرا مي‌كنيم. اگر حمايت‌ باشد ما تمام سرمايه‌هايي كه براي خوب بودن يك اركستر هست، داريم و اگر نباشد همانند اين 3 دهه كه بسياري از انرژي‌ها هرز رفته، نيز كاري صورت نداده‌ايم.

*اجراي آثار خالقي، عليزاده، تجويدي، پژمان و روشن‌روان با اركستر ملي



در ادامه نشست فردين خلعتبري با اشاره به برنامه‌هاي آتي اركستر ملي گفت: بزرگداشت روح‌الله خالقي، اجراي موسيقي‌هاي فيلم حسين عليزاده، بزرگداشت علي تجويدي با صداي عليرضا قرباني، اجرايي آثاري از كامبيز روشن‌روان و 2 برنامه از احمد پژمان از كارهاي اجرايي اركستر ملي در آينده است.
وي ادامه داد: در برنامه مرتبط با احمد پژمان، نوروزنامه را به طور كامل اجرا خواهيم كرد و يك مجموعه نيز از كارهاي ايشان بر اساس اشعار سهراب سپهري را به روي صحنه مي‌بريم. همچنين فراخوان همكاري آهنگسازان و خوانندگان جوان با اركستر ملي را نيز اعلام مي‌كنيم كه بر اساس اين فراخوان هنرمندان مي‌توانند آثارشان را به شوراي فني اركستر ارسال نمايند البته تاكنون نيز آهنگسازان زيادي آثارشان را به ما تحويل دادند.
سخنگوي شوراي فني اركستر ملي ادامه داد: هنرمندان شركت‌كننده در اين فراخوان بايد با توجه به ظرفيت و سازهاي اركستر ملي قطعات‌شان را بنويسند.
خلعتبري در خصوص حضور خوانندگان جوان در اركستر ملي گفت: با توجه به فراخواني كه اعلام مي‌كنيم قصد داريم خوانندگان جوان را به اركستر اضافه كنيم. ما در نهايت 5 الي 6 نفر را بعد از بررسي انتخاب و با برگزاري مستركلاس‌ها آنها را به پختگي لازم مي‌رسانيم.

*دعوت عليزاده از شجريان براي اجراي موسيقي فيلم دلشدگان



عليزاده در اين نشست در خصوص اجراي موسيقي فيلم‌هايش توسط اركستر ملي گفت: من براي اين اجرا موسيقي‌هايي را انتخاب مي‌كنم كه بيشتر تم ايراني و سنخيت با اركستر ملي داشته باشد. ممكن است خواننده‌اي مثل آقاي شجريان كه در اكثر فيلم‌هاي من آواز خوانده در اجراها حضور نداشته باشند چرا كه من ترجيح مي‌دهم از خوانندگان نسل جوان در شرايط كنوني استفاده كنم اما اگر قرار باشد موسيقي فيلم دلشدگان را اجرا نماييم حتما از آقاي شجريان براي كنسرت دعوت مي‌كنم.

*همكاري عبدي، دهقانيار و رضاعي با اركستر ملي


خلعتبري با اشاره به همكاري هنرمندان بزرگ كشور با اركستر ملي گفت: تا كنون هنرمنداني چون بهزاد عبدي، بهرام دهقان‌يار و گروه نور به سرپرستي كريستف رضاعي براي همكاري با اركستر ملي اعلام آمادگي كرده‌اند و قصد داريم كنسرت‌هايي را با اين عزيزان و نيز مجموعه‌اي از پيانو و اركستر را با بهرام دهقان‌يار اجرا نماييم.

*تمرينات اركستر به صورت مرتب انجام مي‌شود



در ادامه اين نشست برديا كيارس رهبر اركستر ملي با اشاره به تمرينات هفتگي اركستر گفت: ما هم اكنون 3 روز در هفته تمرين داريم و زماني كه رپرتوار جديد به اركستر داده مي‌شود سرگروه‌ها با گروه‌ها تمرين و سپس بنده با گروه‌هاي زهي و بادي و سرانجام كل اركستر تمرين مي‌كنم. اين اركستر با مديريت خوب تمرينات منظمي داشته و ما هر ماه جلساتي را با سرگروه‌ها و مدير اجرايي برگزار مي‌كنيم.


*هزينه نوازنده‌هاي اركستر بيش از 40ميليون تومان است
 

رجب‌پور مدير در خصوص برگزاري اركستر ملي در برج ميلاد گفت: تالار وحدت براي اجراي كنسرت و گروه‌هاي اركسترال ساخته نشده و توانسته ظرف چند سال گذشته با تغييرات فني و تغيير سيستم‌هاي صوتي اين اجراها را برگزار كند اما از آنجايي كه اركستر ملي مشاور صداي متخصص دارد تصميم بر اين شد كه اجرا در برج ميلاد باشد.
وي ادامه داد: ما خيلي علاقمنديم كه در تالار وحدت برنامه داشته باشيم ولي توجيه اقتصادي نيز براي ما قابل توجه است چرا كه هزينه نوازنده‌هاي اركستر بيش از 40ميليون تومان است.

*تالار وحدت شان هنر را دريافته است


عليزاده نيز در اين خصوص گفت: تالار وحدت از جمله تالارهايي است كه من و هم نسلانم حس خوب و خاطره زيبايي از آن داريم. اما اين را بايد در نظر گرفت كه سالن تالار وحدت براي اپرا بوده اما نكته قابل توجهي كه طي سالهاي گذشته به چشم مي‌خورد رفتار و شأن حرفه‌اي اين تالار با هنرمندان است چرا كه تالار وحدت از لحاظ شأن موسيقي اين استاندارد را دارد و سالن‌هاي ديگر مخصوصا ميلاد كه بنده تجربه اجرا در آن را ندارم بايد خود را به كيفيتي برسانند كه در شأن هنر باشند. سالن‌ها مي‌توانند حالت مقدسي داشته باشند و مردم را وادار به احترام و سكوت كنند.

*ضبط موسيقي‌ با اركسترهاي خارجي ارزان‌تر از ايران است

 

فردين خلعتبري در ادامه اين نشست در خصوص ضبط آثار موسيقي ايراني با اركسترهاي خارجي گفت: اگر موسيقي ايراني اين موقعيت را داشته باشد كه با اركسترهاي خارجي اجرا شود اتفاق خوبي است اما آهنگسازان معتبر ايراني بيشتر در دنيا شناخته شده‌اند تا در ايران.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات عدم ضبط آثار موسيقايي در ايران كمبود بودجه است چرا كه ضبط موسيقي با اركسترهاي بزرگ در ايران هزينه‌اش بيشتر از اركسترهاي خارجي است و از آنجايي كه اين كار در خارج از كشور ارزان‌تر پيش مي‌رود اكثر آثار موسيقايي ايران نيز در خارج از ايران ضبط مي‌شوند.

*اركستر ملي «شب دهم» را در محرم امسال مي‌نوازد



در ادامه اين نشست محسن رجب‌پور مدير اجرايي اركستر ملي در خصوص لغو چند اجراي اركستر در تهران گفت: تنها اجرايي كه اركستر ملي اعلام عمومي نمود و برنامه‌اش تغيير كرد اجرا در كرج بود چرا كه در تهران و با همكاري مسئولين برنامه‌ها به خوبي پيش مي‌رود اما در شهرستان‌ها ما اين مشكل را داريم .چرا كه به ما درخواست اجرا مي‌دهند اما از نظر داخلي با هم به توافق نمي‌رسند و سرانجام كنسرت ما لغو مي‌شود.
وي در خصوص تغيير رپرتوار اركستر ملي بيان داشت: برنامه اركستر تغييري نكرده به گونه‌اي كه ما در آينده آثاري از خلعتبري را به روي صحنه خواهيم برد كه يكي از اين برنامه‌ها با توجه به اجراي موسيقي شب دهم قطعا در ايام محرم خواهد بود. آخرين برنامه اركستر ملي نيز اسفند ماه و اجراي آثاري از آهنگسازان جوان خواهد بود.

*دفتر موسيقي نوازندگان مشترك اركسترها را به حداقل مي‌رساند


در ادامه اين نشست ترابي در خصوص يكي بودن نوازنده‌هاي اركستر ملي و سمفونيك گفت: دفتر موسيقي اين دغدغه را دارد كه حضور نوازنده‌هاي مشترك به كمترين حد ممكن برسد. بر اين اساس طي جلسه‌اي با آقاي پارسايي تصميم بر اين شد كه تا پايان سال برنامه‌ها مشخص و هيچ اركستري تحت شعاع اجراي ديگري قرار نگيرد.

*اجراي اركستر ملي در خارج از ايران


رجب‌پور در خصوص اجراي اركستر در خارج از كشور گفت: تا به امروز معاون هنري ارشاد به دعوت از كشورهاي ديگر اركستر سمفونيك را براي اجرا معرفي مي‌كردند اما از امروز با توجه به آمادگي اركستر ملي ، اين اركستر براي اجرا در كشورهاي ديگر به دليل نشان دادن هويت ملي موسيقي ايران معرفي خواهند شد.
وي ادامه داد: ما هم اكنون دعوتي را از يكي از كشورهاي خارجي داشته‌ايم كه در آينده اين برنامه اعلام خواهد شد.
اركستر ملي ايران 19 و 20 تير ماه در باغ عفيف‌آباد شيراز و 13 و 14 مرداد در مركز همايش‌هاي برج ميلاد به روي صحنه شب روح الله خالقي را برگزار مي‌كند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:اي ايران,اركستر ملي ایران,علیرضا قربانی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب