مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» همايون خرم در مراسم نكوداشت زنده‌ياد فرامرز پايور

 

همایون خرم

 

همايون خرم در مراسم نكوداشت زنده‌ياد فرامرز پايور گفت: پايور به قدري به هنرش علاقه داشت كه دوست داشت شاگردانش هم به اندازه خودش بياموزند و اين نكته جز در صبوري، دقت و تلاش پايور در اين راه ميسر نمي‌شد.

به گزارش ايسنا، شامگاه گذشته ـ پنجم تيرماه ـ مراسم نكوداشت زنده‌ياد فرامرز پايور نوازنده برجسته سنتور با اجراي گروه «پايور» در تالار وحدت همراه شد.

 

در اين مراسم كه اجراي آنرا عباس سجادي بر عهده داشت، بعد از گروه‌نوازي تنبك آقايان به سرپرستي محمد اسماعيلي كه از دوستان و ياران قديمي زنده‌ياد پايور محسوب مي‌شود، گروه نوازي تنبك دختران نيز با اجراي ريتم‌هايي از حسين تهراني فضاي تالار وحدت را با صداي تنبك پر كرد.

 

در ادامه همايون خرم از همراهان و همكاران قديمي فرامز پايور گفت: اينجا دوستان و اساتيد برجسته موسيقي حضور دارند كه تك تك‌شان باعث دلگرمي عالم موسيقي مي‌شوند و اين نكته بار ديگر بر تاثير و اهميت اين هنر تاكيد مي‌كند.

 

اين هنرمند در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد:وقتي در جنگ جهاني دوم، ايران توسط بيگانگان اشغال شده بود، هنرمندي كه عشق به ميهن و علاقه خاص به وطن داشت و همواره به موسيقي اصيل فكر كرده بود با همكاري يك شاعر، قطعه‌اي به نام «اي ايران» مي‌سازد كه حال و روز آن روزهاي ما را تعريف مي‌كند. اين آهنگساز همواره به اين نكته توجه داشته كه در آن لحظه حساس تاريخي، جامعه به چنين قطعه‌اي نياز دارد و اين كاري است كه هنر و هنرمند مي‌تواند، انجام بدهد.

اين نوازنده برجسته ويلن و سازنده قطعات جاودانه‌اي همچون «امشب در سر شوري دارم» در ادامه سخنان خود عنوان كرد: اگر هنرمند با هنرش يكسان شود و دلش با عمل و كار هنري كه مي‌كند يكي گردد، آنوقت مي‌تواند كارهاي بسياري انجام دهد كه جاودانه شود. چون تك تك اين آثار عاشقانه ساخته شده است.

به گفته همايون خرم؛ هنرمند وقتي به مرحله عشق برسد، هنرش سازنده مي‌شود و اين عشق تنها از معرفت موسيقي تاثير مي‌گيرد.

وي سپس به حضور سازنده زنده‌ياد ابوالحسن صبا در حوزه موسيقي اشاره كرد و افزود: فردي مثل صبا، شاگردان برجسته‌اي تربيت مي‌كند كه يكي از آنها پايور است كه نسبت به هنر و كار خود شناخت پيدا كرده و مي‌داند به چه كسي بايد مراجعه كند. اين نكته نشان مي‌دهد كه استاد، استاد مي‌سازد.

همايون خرم خاطرنشان كرد:اگر هنرمند خوب در جامعه احساس كند كه اجتماع به واسطه گفتار،‌تشويق و رفتار از او حمايت مي‌كند، آنوقت مي‌تواند هنر خود را به اين شكل پيش ببرد و اگر جامعه و اجتماع به اين حال رسيد، مسير پيشرفت را پي خواهد گرفت اما اگر كسي با عنوان هنرمند از تمجيد و تعريف نتواند بهره بگيرد دچار خودبيني مي‌شود.

 

اين نوازنده و آهنگساز در ادامه به آشنايي خود با پايور اشاره كرد و يادآور شد: سال 35 به شكل حضوري همديگر را ديديم، هرچند كه قبل از آن هم يكديگر را مي‌شناختيم و بسيار شنيده بودم كه او معلم جدي‌اي است. اين نكته دال بر اين است كه پايور به قدري به هنرش علاقه داشت كه دوست داشت شاگردانش هم به اندازه او بياموزند. او در تمام سالهاي حياتش هم و غم خود را بر آموزش هنرش گذاشت.

خرم با برشمردن ديگر وجوه شخصيت زنده‌ياد پايور بيان كرد: يكي از كارهاي خوب و قابل تقدير او تحقيق و پژوهش در كارش و استفاده از توانايي‌هاي استادان ديگر بود. در عين حال بسيار دقيق، مرتب و نكته سنج بود و همه مي‌دانند كه در آن سالها كتابهاي متعددي درباره سنتور نوشت و چهار مضراب‌هايش براي ويلن زبانزد همگان است.

اين هنرمند در پايان سخنان خود يادآور شد: زنده‌ياد پايور اواخر عمرش دچار حسي شد كه براي يك هنرمند حساس كه سالها به موسيقي خدمت كرده، دردناك است. اين حس در او باعث شد كه در درونش از جسم خود، جدا شود و به دل توجه كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم دو نوازي تنبك محمد اسماعيلي و سنتور سعيد ثابت در دستگاه همايون و با قطعاتي از فرامرز پايور فضا را پر كرد.

بعد از استراحت كوتاهي تالار وحدت ميزبان گروه نوازي هنرمندان «گروه پايور» در دستگاه شور شد.

قطعه «راز و نياز» با آهنگ سازي و تنظيم فرامرز پايور، تصنيف «اي امان» با آهنگي از عارف قزويني و تنظيم فرامرز پايور، چهار مضراب شور با آهنگي از فرامرز پايور و تنظيم سعيد ثابت، تصنيف «بهانه» با آهنگ و تنظيم سعيد ثابت، «نغمه و فرود» و «رضوي» با آهنگ و تنظيم فرامرز پايور و همچنين تصنيف «هاتف» (پيام سروش) با آهنگي از زهيرالدوله تنظيم فرامرز پايور و قطعه‌اي «رنگ» با تنظيم و آهنگسازي فرامرز پايور در بخش پاياني اين مراسم نواخته شد.

گروه «پايور» در اين اجرا با سرپرستي سعيد ثابت، آواز حميدرضا نوربخش و تنبك محمد اسماعيلي اين قطعات را با همراهي گروهي از نوازندگان اجرا كردند.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب