مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» ترانه ریتمیک

 

 

 

 

در گذشته  شعر  کلاسیک پا به پای  موسیقی  سنتی و هماهنگ با آن پیش می رفت ونتیجه آن

 

 سرودن ترانه هایی زیبا و مخاطب پسند بود.

 

اما در سالهای اخیر با جهش بی سابقه  موسیقی در جهان  و در جا زدن جریان  شعردر ایران

 

 بزرگترین لطمه به ترانه امروز ایران ، وارد شده است.

 

استفاده از موسیقی روز دنیا (راک ، بلوز ، فلامنکو، رپ ،جاز ، پاپ و...) در کنار عروض

 

و قافیه دیروز و قالب های کهنه و فرسوده  شعر  کلاسیک چنان  فاجعه ای به  بار  آورده که

 

عمق آن ناپیداست.

 

متاسفانه اکثر ترانه سراهای ما بعلت نبودن ملاک و معیار موسیقایی لازم هنوز هم ترانه رابا

 

عروض و وزن  و قافیه  می سرایند ، غافل  از اینکه  مسلط  شدن  به  بخشی از موسیقی  که

 

لازمه سرایش ترانه است  (تئوری مقدماتی موسیقی) ، بسیار آسانتر از مسلط  شدن به اوزان

 

 دست و پاگیر عروضی است.

 

بی شک در سالهای آتی کسانی در ترانه ایران ، حرف اول  و آخر را خواهند زد که علاوه بر

 

شعر در زمینه موسیقی هم  طلاعات لازم وکافی را داشته باشند. در مقاله  قبلی ترانه ملودیک

 

مورد بررسی قرار گرفت ، در این مقاله  به بررسی ترانه  ریتمیک  خواهیم پرداخت . مطالبی

 

که در این مقاله عنوان می شود ، توضیحات ساده شده ای از تعریف دقیق و علمی  ریتم  است.

 

تعریف ریتم :

 

ریتم به حرکتی موزون گفته می شود که  با نظم خاص (فاصله زمانی منظم) تکرار می شود .

 

ریتم ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

 

۱- ریتم ساده ( ۴/۲ ، ۴/۳ ، ۴/۴ و ...)

 

۲- ریتم مرکب ( ۸/۶ شاد ، ۸/۶ غمگین و ...)

 

از ترکیب ریتم های ساده ،ریتم مرکب به دست می آید. تعداد ریتم ها بسیار زیاد می باشد، اما

 

ریتم هایی که ترانه بر مبنای آنها سروده می شود ، ریتم های محدودی است.

 

تقریبا  تمامی  ترانه ها بر مبنای ریتم های ( ۴/۲ ، ۴/۳ ، ۴/۴ ، ۸/۶ شاد ، ۸/۶ غمگین)

 

 سروده می شوند.

 

ریتم در ترانه:

 

در ترانه ریتم ازترکیب دینامیک و استاتیک (حرکت و سکون) واژه ها و مصرع ها حاصل

 

می شود ، به عبارت ساده تر از ترکیب سکوت و  حرکت در فاصله زمانی منظم  ریتم  ایجاد

 

می شود.اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه سکوت و حرکت  را

 

در ترانه  تشخیص دهیم  تا بر مبنای آن ریتم  ترانه را تعیین کنیم؟ 

 

پاسخ بسیار ساده است : با استفاده از "میزان".

 

میزان در موسیقی:

 

هر قطعه موسیقی بوسیله خطهای عمودی  به قسمتهای  مساوی از نظر زمان  تقسیم می شود.

 

هر یک از این واحدها را "میزان" و خطهای عمودی جداکننده را "خط میزان" می نامند.

 

پس هر قطعه از ترکیب چند میزان تشکیل شده است  که دارای  یک کسر میزان  می باشد که

 

این کسرمیزان همان ریتم ترانه است که آنرامی توان از ملودی ترانه هم بدست آورد.

 

میزان در ترانه:

 

در ترانه  خط  میزان را با کاما نشان  می دهیم. پس قبل از هر کاما  یک میزان خواهیم  داشت

 

 اما باید  دقت کرد که هر میزان  (جملات  یا واژه هایی  که  قبل از کاما می آیند)  یک  مفهوم

 

کاملا  مستقل را بیان کند  نه  یک مفهوم  نیمه تمام.  به عنوان مثال به   قطعه  (بیت) زیر دقت

 

 کنید:

 

                کسی بجز تو یار من نیست              گذشتن از تو کار من نیست   

 

اگر کاما را در وسط  هر مصرع بگذاریم  چهار میزان  خواهیم  داشت ، دو میزان در مصرع

 

اول و دو  میزان در مصرع دوم ،  اما  این میزان ها از لحاظ  مفهوم  ناقص هستند و هرمیزان

 

یک مفهوم مستقل را بیان نمی کند، پس کاما باید در انتهای مصرع قرار بگیرد.

به  این کاما که با  کامای  شعر کاملا  متفاوت  است ، "  کامای میزان " می گویند.


 

 

ریتم های ( ۴/۲ ، ۴/۳ ، ۴/۴ ):


اگر هر مصرع را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم ، به عبارت  دیگرکسر میزان

 

رامضربی از  (۴/۱) در نظر بگیریم با استفاده از"کامای میزان " خواهیم داشت:

 

۱- اگر کامای میزان  در وسط  مصرع قرار گیرد ،  ریتم (۴/۲) می باشد  مانند:

 

 تو از کدوم قصه ای ، که خواستنت عادته               نبودنت فاجعه ، بودنت امنیته

 

۲- اگر کامای میزان درسه چهارم پایانی مصرع قرار گیرد ، ریتم (۴/۳) می باشد

 

 مانند:

 

                  یه دل میگه برم ، برم                     یه دلم میگه نرم ، نرم

۳- اگر کامای میزان در انتهای  مصرع قرار گیرد ، ریتم (۴/۴) می باشد، مانند:

 

                      غم میون دوتا چشمون قشنگت لونه کرده ، 

 

                            شب تو موهای سیاهت خونه کرده ،

 

البته باید  توجه  داشت  که  بعضی  از ترانه ها را  می توان  همزمان  با  چند  ریتم

 

اجرا نمودکه  این تنوع ریتمیک از نقاط قوت  ترانه است اما  متاسفانه  کمتر  مورد

 

 توجه قرارمی گیرد. به عنوان مثال  مصرع  زیر را می توان هم ، با ریتم  (۴/۲)

 و هم با ریتم (۴/۴) اجرا  نمود:

 

        یه نیمکت تنها ، یه شعله خاموش         (ریتم ۴/۲)     ( دو میزان)

 

         یه نیمکت تنها یه شعله خاموش ،         (ریتم ۴/۴)     ( یک میزان)

 

ریتم (۸/۶ شاد و غمگین):

 

اگر هر مصرع را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنیم ، به عبارت دیگرکسر میزان را

مضربی از (۸/۱) در نظر بگیریم با استفاده از "کامای میزان"خواهیم داشت:

 

۱- اگر کامای  میزان در وسط  مصرع  قرار  گیرد ، ریتم  (۴/۳)  می باشد.

 

۲- اگر کامای میزان در انتهای مصرع قرار گیرد، ریتم (۸/۶)می باشد مانند:

 

                   وقتی میای صدای پات از همه جاده ها میاد،  

 

                   انگار نه از یه شهر دور که از همه دنیا میاد،         

 

اگر محتوی ترانه شاد بود از ۸/۶ شاد و اگر غمگین بود از  ۸/۶  غمگین استفاده می کنیم.

 

اینکه چگونه هر مصرع را به چهار یا هشت قسمت مساوی تقسیم  کنیم، بحثی است که در

 

پست بعدی به آن خواهیم پرداخت.در پایان برای درک بهترموضوع چند قطعه ازترانه های

 

ریتمیک و ملودیک  را مورد بررسی قرار می دهیم:


 

بهاره مکرم:

 

 

                               بذار خالی شم از فکرت که من در فکر پایانم

 

                                              حالا محو تماشای سکوت بعد طوفانم    

 

                              

 

                 ریتم ترانه : رومبا (۴/۴)                            گام ترانه : لامینور  

 

                           آکوردها: لامینور ، سل مینور ، می مینور ، فامینور

 

                        

 

ماندانا ابری:

 

                                       تو که تو شهر تاریکی به آغوشم امون دادی 

 

                                    چرا خورشید قلبت رو به نامحرم نشون دادی


 

                       ریتم ترانه : اسلو راک (۸/۶)                     گام ترانه : دوماژور  

 

                                  آکوردها:لامینور ، دو ماژور ، فاماژور ، رمینور


 

مهسا کیان:

 

                                حق با تو ء عزیزم من که همیشه گفتم  

 

                                      از ارتفاع چشمات آخر یه روز می افتم

 

 

 

                 ریتم ترانه : باسانوآ (۴/۴)                   گام ترانه : لامینور 

 

 

                         آکوردها: لامینور ، سل مینور ، می مینور ، فامینور

 

 

امیر علیمرادیان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب